יבוא מקביל

 מהו יבוא מקביל?

יבוא מקביל או יבוא אפור היא תופעה אשר מתרחשת בתחרות שבין יבואנים מקומיים, ביחס למותג בינלאומי מסוים. במקרה הרגיל ישנו יצרן, לצורך הדוגמא חברת Nike האמריקאית  הממנה יבואן רשמי/בלעדי שרק לו תהיה הזכות לשווק את מוצריה במדינה מסוימת.

היבואן הרשמי מתחייב, בדרך כלל, במסגרת ההסכם להשקיע בפרסום המוצרים, לתת חסות לאירועים, להחזיק מערך שירות לקוחות וכיוצא באלו.

היבוא המקביל מתרחש כאשר גורם אחר, שאיננו היבואן הרשמי, מעוניין ליבא לאותה מדינה את המותג הבינלאומי.

היבואן המקביל  רוכש, בדרך כלל, את המותג הבינלאומי מגורם שלישי ממדינה אחרת ומייבא אותם לאותה מדינה ללא רשות היצרן לצד היבואן הרשמי. לעניין זה חשוב לציין כי המדובר אך ורק ביבוא של מוצרים מקוריים ולא בזיופים למיניהם שאז אין המדובר ביבוא מקביל אלא במעשה חמור ופלילי של סחר בסחורה מזוייפת.

יבוא מקביל בישראל

בישראל ננקטת גישה כללית לפיה, באופן עקרוני, יבוא מקביל שנעשה בתנאים הוגנים הוא מותר. הרעיון המרכזי העומד מאחורי הגישה החיובית כלפי יבוא מקביל הוא שיש בו כדי לקדם תחרותיות, למנוע מונופול על שיווק של מוצר בארץ וכפועל יוצא להביא לירידה במחיר המוצר לטובת הצרכנים.

בפסק הדין המנחה בנושא יבוא מקביל אילן ליבוביץ נגד חברת א. את י. אליהו בע”מ קבע בית המשפט העליון כבר בראשית שנות ה-90 של המאה הקודמת כי יבוא מקביל יחשב כפסול רק במקרים בהם היבואן המקביל מפרסם מידע כוזב, מבצע עוולה של גניבת עין (כלומר מטעה צרכנים כי הוא היבואן הרשמי או כי הוא היצרן), פוגע בסימן מסחר, בסוד מסחרי או כאשר ישנן נסיבות אחרות ההופכות את פעילותו של היבואן המקביל לבלתי צודקת.

בית המשפט העליון לא התעלם מכך שהיבואן המקביל עלול להתחרות בצורה לא שוויונית ביבואן הרשמי שעשוי להיות מחוייב כאמור להשקעה כספית בפרסום ובשיווק המותג ואף פוגע ביכולתו של בעל המותג הבינלאומי להפיץ את מוצריו ליעדים שונים בהתאם לרצונו. עם זאת קבע בית המשפט כי באיזון בין האינטרסים השונים גובר האינטרס להילחם בהעדר התחרות כתוצאה מכך שרק היבואן הרשמי מיבא את המותג הבינלאומי לישראל.

אז מה מותר ומה אסור כשעושים יבוא מקביל?

לצד הרצון לעודד תחרות פסק בית המשפט העליון כי חופש העיסוק והתחרות איננו החופש להשתולל ואין לאפשר מצב בו היבואן המקביל יטעה צרכנים לסבור כי הוא פועל ברשות בעל המותג או קשור אליו.

פסק הדין המנחה בעניין זה הוא מחסן היבואן ובעליו אלעד מנחם סוויסה נגד חברת טומי הילפיגר וחברת סקאל.

עובדות המקרה פשוטות. חברת מחסן היבואן ובעליה רכשו מסַ‎פַּקִים במדינות אחרות מוצרי ביגוד של חברת טומי הילפיגר האמריקאית, אשר העניקה רישיון לשיווק מוצריה בישראל לחברת מחסן היבואן הפעילו עסק תחת השם “מחסן היבואן טומי הילפיגר”. כמו כן, אתר האינטרנט שלהם היה www.tommy4less.co.il, ובחנות מחסן היבואן הקירות היו צבועים בצבעי סימן המסחר של טומי הילפיגר (כחול, אדום ולבן).

בית המשפט העליון דן בפסק הדין במגבלות החלות על היבואן המקביל, המגבלות החלות על פעילות הפרסום והשיווק שעושה היבואן המקביל, וכן בעילות התביעה העמודות ליבואן הרשמי כנגד היבואן המקביל.

בית המשפט העליון קבע כי:

  1. כאשר יבואן מקביל עוסק במכירת מוצרים מקוריים של חברה בעלת סימן המסחר, כלומר עושה שימוש בסימן המסחר לצורכי מכירה, אין בכך פסול, ואין בכך הפרה של סימן המסחר של אותה חברה. כך לדוגמא מותר ליבואן מקביל של נעלי Nike לישראל לציין ואף לפרסם כי הוא מוכר נעלי Nike ואין בכך כשלעצמו משום הפרה של סימני המסחר של Nike.
  2. ליבואן המקביל אסור ליצור רושם בעיני הצרכנים כי השימוש של היבואן המקביל בסימן המסחר נעשה מכוח חסות שניתנה לו ע”י בעל המותג הבינלאומי. כך לדוגמא נקבע בפסק הדין כי פרסום תחת הכיתוב מחסן היבואן וצביעת החנות באותם הצבעים בהם צבועות ברחבי העולם חנויות היבואנים הרשמיים מהווה עוולה אזרחית.
  3. במידה והיבואן המקביל משווק מוצרים שהם באיכות נמוכה יותר של היצרן תחול על היבואן המקביל חובה להדגיש את השוני בדבר איכות המוצרים.
  4. פעילות השיווק של היבואן המקביל תיחשב כהתעשרות שלא כדין במקרים בהם היבואן המקביל “טופס טרמפ” על פעילות השיווק של היצרן או היבואן הרשמי. כך למשל, כאשר היבואן המקביל יוצא בקמפיין פרסום במקביל לקמפיין פרסום של היצרן או של היבואן הבלעדי יכולה פעילותו להיחשב כהתעשרות שלא כדין.

____________________________________________________________________

זקוקים לייעוץ משפטי בתחום היבוא המקביל? בין אם אתם בצדו של היבואן המקביל, בצד היבואן הרשמי או היצרן, אתם מוזמנים תוכלו ליצור עמנו קשר, במשרד עורכי דין שוק-שקד, נחמן דיני אינטרנט ופטנטים לקביעת פגישה כדי לדון במקרה בטלפון מספר 03-5711007, או בטופס הרישום בתחתית העמוד.

אהבת את המאמר?

שיתוף ב facebook
Share on Facebook
שיתוף ב twitter
Share on Twitter
שיתוף ב linkedin
Share on Linkdin
סגירת תפריט
דילוג לתוכן