הגנה על עיצובים לא רשומים

רקע – הפרת זכויות בעיצובים לא רשומים

דנה, מעצבת בגדי ים מוכרת, נדהמה יום אחד לראות בגדי ים שהועתקו, אחד לאחד מקולקציה שעיצבה, בחלון הראווה של חברה מוכרת. אופיר, אשר החל לאחרונה לעבוד לאחרונה כמעצב אתרי אינטרנט גילה כי מעצב אחר עושה שימוש באייקונים אשר עוצבו על ידו ומפורסמים באתר האינטרנט שלו. הן דנה והן אופיר לא דאגו על הזכויות בעיצובים שלהם. דנה מאחר ומדובר במוצר עונתי בתחום בו קיימת תחלופה גדולה. אופיר כלל לא ידע כי ניתן להגן על האייקונים שעיצב. מה הם יכולים לעשות?

הדין הישן

עד לאחרונה תחום העיצובים התעשייתי של מוצרים התנהל לפי פקודה ארכאית ומיושנת משנת 1924. אחת הבעיות העיקריות בחוק הייתה הדרישה שהופיע בו לרשום מדגם על עיצוב חדש של חפצים שנועדו לשכפול תעשייתי כתנאי לקבל הגנה בו.  מרבית המעצבים בדיוק מאותן הסיבות של דנה ואופיר לא דאגו לרישום מדגמים וכאשר גילו חיקויים של עיצוביהם נתקלו במשוכה משפטית משמעותית.

בתי המשפט אשרו נדרשו לדון בתיקים מעין אלו הבהירו לא פעם כי מי שבחר שלא להגן על קניינו הרוחני. תהא סיבתו אשר תהא, אין לו להלין על עצמו. יחד עם זאת ובמקרים מובהקים של חיקוי והעתקת עיצובים קבעו בתי המשפט ניתן לעשות שימוש בדיני עשיית עושר וכן בחוק עוולות מסחריות לצורך הגנה על עיצוב מוצר מקום בו בעל המדגם לא דאג לרשום אותו.

חוק העיצובים החדש

הקושי בדינים אלו הוא רף ההוכחה הכבד המוטל על התובע להוכיח מוניטין וחשש להטעיית צרכנים במקרה של גניבת עין או את יסוד ההתעשרות שלא כדין במקרה של שימוש בדיני עשיית העושר אשר אף מאפשרים פיצוי המוגבל לגובה ההתעשרות שצמחה למפר מן ההפרה. חוק העיצובים החדש  אשר נכנס לאחרונה (7.8.2018) לתוקף מבקש לראשונה לתת מענה לבעיות אלו באופן ישיר.

חוק העיצובים מעניק הגנה הן לעיצובים תעשייתיים של מוצרים פיזיים כגון מוצרי הלבשה, תכשיטים, ריהוט וכיוצא באלו והן של מוצרים דיגיטליים כגון אייקונים וזאת אף בעלי העיצובים לא פעלו על מנת להגן עליהם באמצעות רישום ובלבד שמדובר בעיצובים חדשים, כאשר המדובר בדרישת חדשנות בין לאומית וכן נדרש להוכיח כי לעיצוב אופי ייחודי.

במקרים של עיצוב לא רשום משך ההגנה על העיצוב הוא 3 שנים. עם זאת במהלך השנה הראשונה בה פורסם העיצוב יוכל המעצב להגיש בקשה לרישום העיצוב ולזכות להארכת ההגנה לתקופה של עד 25 שנים לכל היותר. בניגוד לדעה הרווחת ולפרסומים חסרי שחר ברשת האינטרנט לא קיים כל מבחן משפטי הקובע כמות של 3 או 7 הבדלים על מנת שעיצוב אחד לא יחשב כהעתקה של עיצוב אחר.

מבחן העתקה הקבוע בחוק העיצובים איננו מבחן כמותי אלא מבחן איכותי במסגרת נדרש בית המשפט האם העיצוב המועתק לכאורה יוצר אצל אדם סביר המתבונן בו רושם כללי לפיו המדובר בעיצוב המקורי או בכזה הקשור אליו.

חידוש משמעותי נוסף הקבוע בחוק העיצובים הוא הפיצוי הניתן לבעלי הזכויות. חוק העיצובים קובע כי במקרה והופרו זכויות בעיצוב, אף אם זה איננו נרשם כלל, זכאי בעל העיצוב  לפיצויים ללא הוכחת נזק בסכום של עד 100,000 ₪ בגין כל העתקה של עיצוב ובכך משווה את סכומי הפיצוי ללא הוכחת נזק בחוק העיצובים לכאלו הקבועים בדיני זכויות היוצרים ובחוק עוולות מסחריות.

סיכום

דרך המלך להגנה על עיצובים היא באמצעות הגשת בקשה לרישום שלהם וחוק העיצובים מעניק יתרונות רבים לבעלי עיצובים רשומים לרבות אפשרות למנוע יבוא שלהם וניהול הליכים פליליים כנגד חקיינים וזייפנים של עיצובים. אולם גם בהעדרו של רישום ניתן במקרים רבים לפעול כנגד מפרים לקבל צווי מניעה ופיצויים בסכומים ניכרים.

מעוניינים להגן על עיצוב שיצרתם? העתיקו לכם עיצוב? נתבעתם בגין העתקת עיצוב? אתם מעוניינים לעצב מוצר תוך השראה ממוצר קיים? אתם חוששים כי מוצר שאתם משווקים מפר עיצוב? משרד שוק-שקד, נחמן, עורכי דין לדיני אינטרנט ופטנטים מתמחה בכל תחומי הקניין הרוחני. צרו קשר טלפוני ונשמח לתת הכוונה ראשונית. 

אהבת את המאמר?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin