תקנון ותנאי שימוש לאתר אינטרנט

כולנו גולשים באינטרנט, חווים את האינטרנט, קוראים תכנים המתפרסמים באתרים שונים, רוכשים דרך האינטרנט, מבצעים פעולות בנקאיות או פעולות אחרות ועוד. אך, מהו למעשה אותו "אינטרנט"? מבלי להיכנס להסברים טכניים עמוקים, בגדול ניתן לומר שהאינטרנט הוא רשת של רשתות מחשבים שמתוקשרים ביניהם.זוהי רשת פתוחה, בה "חברים" שרתים רבים (מחשבים המשתפים את שירותיהם וקבצים בהם) לרשת המחשבים. בשרתים אלו מאוחסנים אתרי האינטרנט אליהם אנו ניגשים כגולשים. כך האינטרנט, עם השנים, הפך להיות אוטוסטרדת מידע כמקור להחלפת מידע ומאגר מידע, אמצעי תקשורת ואף קניון גדול אחד, בו נוכל לרכוש מכל הבא ליד.

 ישאל השואל, מה למשפט ולאינטרנט – למה הדברים קשורים האחד בשני? ככלל, ניתן לחלק את השאלה לשתי תקופות זמן. באמצע שנות 60, השימוש באינטרנט היה בעיקר שימוש אקדמאי ושכזה לא עורר בעיות מיוחדות בקרב הקהילה המשפטית. מאמצע שנות ה90, החל שימוש המוני באינטרנט ועם פתיחתו לציבור הרחב, החלו סכסוכים רבים שאותם המשפט מנסה לפתור ולהתמודד.
תקנון ותנאי שימוש לאתר אינטרנט 1
כדי להתמודד עם שאלה מקדמית שבוודאי תעלה לקורא המאמר, נענה כבר עתה. כן, בתי המשפט בישראל מוסמכים לדון בסכסוכים מעולם האינטרנט ועושים זאת למעשה באופן הולך וגובר עם השנים.
לשם הקוריוז, מבחינת החקיקה, בספירת מלאי ומחקר כמותי שעשו פרופ' ניבה אלקין-קורן וד"ר מיכאל בירנהק כפי שמציגים במאמר שפורסם בספר "רשת משפטית: משפט וטכנולוגיות מידע"– נראה כי הביטוי "אינטרנט" הופיע לראשונה בחקיקה בשנת 1999 (בתקנות חופש המידע, התשנ"ט-1999), ועד לאפריל 2010, ניתן לראות 280 חיקוקים המאזכרים את המונח "אינטרנט", ובהם 302 אזכורים בסה"כ. נתון מרשים בלי ספק.

מאמר זה עוסק בתקנון אתר אינטרנט, הסכם משפטי לכל דבר ועניין, אשר יש כאלו המכנים אותו גם תנאי שימוש לאתר אינטרנט.

לשאלה מהו אותו תקנון ועל מה מדובר, ננסה לשוות את פעולת הכניסה לאתר אינטרנט לפעולת הכניסה לחניון. נכנסת לחניון על מנת להחנות את רכבך. בכניסה, היה שלט של החניון שהציג שעות פעילות, אי אחריות החניון לגניבה או השחתת רכוש ועוד פרטים ותנאים. חנית? מצוין. ייתכן שבעצם כך שהשתמשת בחניון וחנית את רכבך, הסכמת לאמור באותו שלט – שכן אלו תנאי החניון לשימוש בו המהווה כהסכם משפטי בין החניון למשתמש בו. כך, במקרים מסוימים, בעולם האינטרנט, השימוש באתר אינטרנט מסוים, מהווה הסכמה של המשתמש באותו אתר לתנאי השימוש בו, שהוצבו באתר ע"י מפעילי האתר- תנאי שימוש הקרויים גם כתקנון אתר- המהווה כהסכם משפטי בין האתר למשתמש הגולש בו. נציין שלעיתים אף אותו תקנון לא מסדיר משפטית רק את היחסים בין בעלי האתר/מפעיליו לבין משתמש כלשהו, אלא אף יכול גם להסדיר את מערכת היחסים בין המשתמשים, בינם לבין עצמם.

בניתי אתר אינטרנט, מדוע חשוב לי לכלול תקנון שכזה באתר? אתחיל ואומר כי, עד כמה שנראה לנו אולי אחרת, בעולם האינטרנט שולטים אי הסדר ואי הוודאות, גם מבחינה משפטית. לדוגמה- האם מותר למשתמש באתר אינטרנט מסוים להעתיק ממנו תמונה לשם פרסומה באתר האינטרנט של אותו משתמש? שאלה לה יענו אחרת מפעילי אתרים שונים. שאלה אחרת היא- האם מותר לבעלי אתר אינטרנט להסיר פרסום שכתב משתמש בפורום באותו אתר אינטרנט? תלוי. במה? בתקנון השימוש באותו פורום/אתר. דוגמאות אלו ממחישות את הצורך בהכללתו של תקנון אתר כך שתהא וודאות וסדר בזירה שלנו- כלומר, באתר האינטרנט שלנו.

בהקשר זה, חשוב יהיה לומר שכבר נקבע בפסיקות שונות של בתי המשפט בישראל כי אם יטיבו בעלי אתר אינטרנט או מפעיליו, להציב תקנון אתר, המתאים באופן ספציפי לאתר האינטרנט שלהם וגם יוודאו כי הגולשים אישרו את אותו התקנון- יוכלו הם ליהנות, במקרים מסוימים, מכך שבית המשפט יכבד את התקנון וייתן להוראותיו תוקף. מצד שני, שימוש באתר על ידי משתמש הכולל תקנון אתר, אותו הוא אישר, מיטיב גם עימו שכן כעת הוא יודע מהם תנאי האתר טרם שהוא מבצע בו פעולה כלשהי.

לכן, תקנון אתר אינטרנט צריך להיות מותאם וכתוב ספציפית לאתר אינטרנט ספציפי ולפעילות ספציפית של אותו האתר. עם זאת, נושאים חשובים שיכללו בתקנון אתר יהיו, בין היתר- הגנה על הקניין הרוחני של בעל האתר, בתכני האתר, בתמונות ובתצלומים בו, בסימן המסחר של בעל האתר או שמו ועוד; הסדרת אחריות האתר לתכניו, בין אם פורסמו על ידי בעלי האתר או על ידי המשתמש בו, הפרוצדורה שהאתר ינקוט במקרים בהם תעלה סוגיה של הפרת זכויות יוצרים, לשון הרע ועוד, הגבלת אחריות האתר למקרים מסוימים (כגון השבתת האתר וכו'), כללי התנהגות וקוד אתי של המשתמשים באתר בינם לבין עצמם ובינם לבין האתר ועוד.

משרדנו, כמלווה בעלי אתרי אינטרנט רבים, ישמח לסייע גם לכם בכתיבת תקנון המותאם לאתר האינטרנט שלכם.

אהבת את המאמר?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin